سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدون شک بازی رزیدنت اویل 4 یکی از پرانتظارترین بازیها در سال 2005 برای علاقه مندان این سبک خواهد بود. در مورد داستان بازی شرکت کپکام اطلاعات دقیقی اعلام نکرده و در واقع داستان بازی در پرده ای از ابهام قرار دارد اما مسئله ای که روشن است ...

توسعه دهنده : Capcom

ناشر : Capcom

سبک : اکشن - ماجرایی

تاریخ انتشار : اواخر سال 2005

سال 96 بود چند ماهی از ورود کنسول شرکت سونی (پلی استیشن) نگذشته بود که شاهد ورود یک بازی با سبک جدید بودیم ، بله صحبت از بازی رزیدنت اویل است.
زمانی که این بازی برای کنسول پلی استیشن در سال 96 منتشر شد ، تحولی در سبک بازی های کامپیوتری به وجود آورد. داستان بازی بدین شکل بود که خبر از انجام یک سری آزمایشات بیولوژیکی در حومه شهر راکون سیتی به گوش رسیده بود ، پلیس شهر گروهی را برای تحقیق به آنجا اعزام می کند اما اطلاع و یا اثری از رخدادها یافت نشد و این گروه مفقود می شوند.
بنابراین گروه دیگری به نام تیم براوو به محل فرستاده می شود تا از سرنوشت گروه قبلی مطلع شوند و هم در مورد این آزمایشات به تجسس بپردازند. بازی دارای داستان پر هیجان و بی نظیری در آن زمان بود و شرکت کپکام را وادار کرد تا شماره های بعدی از این بازی را بسازد. سال 98 نسخه دوم بازی منتشر شد. داستان هم در راستای نسخه پیشین پیش میرفت با این تفاوت که وقایع در شهر راکون سیتی دنبال میشد. در سال 99 قسمت سوم بازی ساخته شد که به نظر من ضعیف ترین سری از بازی های اویل ساخته شده بود. داستان چند ماه بعد از وقایع نسخه 1 و 2 بود و در همان شهر راکون سیتی اتفاق می افتاد. در سال 2000 نسخه ای از بازی به نام کد ورونیکا آمد که یک داستان واحد برای خود داشت و به داستان اصلی اویل ارتباطی نداشت ، هرچند شخصیت های بازی همان اشخاص شماره های قبل بودند. این بازی در سال 2001 هم برای کنسول پی اس 2 ساخته شدو پس از آن دیگر هیچ نسخه ای از این بازی برای کنسول های شرکت سونی ساخته نشد. البته اویل هایی نظیر شیوع و نشان مرده آمدند، اما اینها جز اویل های اصلی و کلاسیک به حساب نمی آمدند تا اینکه کپکام چندی پیش به صورت رسمی اعلام کرد که در صدد ساخت شماره چهارم این بازی برای کنسول پلی استیشن 2 می باشد. حال به بررسی این شاهکار کپکام خواهیم پرداخت .
بدون شک رزیدنت اویل 4 یکی پرانتظارترین بازیها در سال 2005 برای علاقه مندان خواهد بود. در مورد داستان بازی شرکت کپکام اطلاعات دقیقی اعلام نکرده و در واقع داستان بازی در پرده ای از ابهام قرار دارد اما مسله ای که روشن است این است که قهرمان داستان ما لیون کندی ، برای پیدا کردن دختر رییس جمهور آمریکا عازم اروپا می شود و به دهکده ای قدیمی در شمال اسپانیا می رود ، دهکده ای که او گمان میکند در آنجا خواهد توانست سر نخی از اشلی (دختر رییس جمهور) بدست آورد ، اما بنظر میرسد اهالی دهکده و بومی های آنجا برخورد خوبی با قهرمان ما ندارند. اما چرا برخورد اهالی بدین صورت است ؟ چرا اینان قصد نابودی مرا دارند ؟ نه !! اینها انسان نیستند،اما زامبی هم نیستند ! پس چه هستند؟ اینها سؤالاتی بود که در ذهن لیون نقش بسته بود. در همان ابتدای بازی شاهد یک صحنه هیجان انگیز هستیم ، اهالی دهکده به لیون حمله ور شده و لیون باید از دست آنها فرار کند و برای زنده ماندن به آنها شلیک کند. این مبارزه و گریز ادامه پیدا میکند تا اینکه ناگهان صدای ناقوس کلیسا به گوش میرسد و تمام اهالی متجاوز دست از حمله برداشته و به سویی می روند . حالا قهرمان داستان ما لیون فرصت میکند تا کمی در دهکده به جست و جو بپردازد تا شاید سرنخی از اشلی بیابد . در حین جستجو ، لیون با فردی به نام لوییس سرا برخورد میکند (شخصی شبیه به آنتونیو باندراس) که پلیس مادرید است و دو نفر دیگر که به نظر میرسد لیون با آنها در طول بازی مشکل زیادی خواهد داشت ، یکی رییس دهکده و دیگری لرد سادلر که هنوز اطلاعاتی مبنی بر اینکه این دو نفر چه نقشی در بازی ایفا خواهند کرد ، منتشر نشده است. همچنین یک صحنه کوتاه از ایدا وانگ هم نمایش داده میشود (ایدا همان دختری بود که در اویل 2 حضور داشت و در انتهای بازی سرنوشتی نا معلوم پیدا میکند ، شاید اویل 4 جواب سؤالات ما را بدهد) .
اما وقتی در بازی پیشروی میکنید فایلهایی بدست می آورید که اطلاعاتی در مورد اهالی دهکده به شما میدهد به عنوان مثال در یک مورد صحبت از یک آیین مذهبی به نام لاس لومینادوس به میان می آید که مردم دهکده بسیار به آن معتقد هستند با این وجود باز هم فهمیدن اینکه به راستی این اهالی دهکده چه موجوداتی هستند تا بازی منتشر نشود ، امکان پذیر نیست. به محض شروع بازی لیون خود را در یک خانه میبیند و هنوز خودش را پیدا نکرده با اولین معما بازی روبرو میشود ، هیچ راه عبوری وجود ندارد اما با شکلیک به میله های موجود در اطاق ، راه را برای خود باز می کند ، خوشبختانه قهرمان ما با دست پر به دهکده آمده و انواع سلاح ها را همراه خود دارد. در مورد کنترل بازی باید گفت که همانند شماره های پیشین بازی نخواهد بود و شما جهت دسته را به هر طرف فشار دهید لیون به همان طرف خواهد رفت ، درست مثل بازی دویل می کرای ، که با سه بعدی شدن بازی ، امکان پیش بینی این مسله بود. منوی متعلقات همانند نسخه های پیشین شامل سلاح ها ، شفا دهنده ها ، فایلها ، کلید ها و اینبار اشیاء قیمتی می باشد که لیون در طول بازی آنها را بدست خواهد آورد. نقشه همانند شماره های پیشین است با این تفاوت که جزییات بسیار در آن بیشتر شده است. اولین چیزی که در نقشه بازی جلب نظر می کند گستردگی دهکده و محیط اطراف است. شما قادرید در نقشه زوم کنید و با دقت بیشتری به کنکاش بپردازید ، همچنین درهای باز ، درهای قفل و درهای قفلی که کلید آنها را پیدا کردید را با رنگ های متفاوت در نقشه نمایش داده شده است. طریقه ذخیره بازی هم همانند گذشته با استفاده از همان ماشین های تایپ است ، که بر روی نقشه کاملا واضح است. حتی نقشه در این شماره به شما نشان خواهد داد که ماموریت بعدی شما چه خواهد بود و به کجای دهکده باید بروید که در پشت سر گذاشتن مراحل کمک زیادی می کند و کار شما را در به پایان رساندن آسان تر می کند. در کل میتوان گفت نقشه موجود در اویل 4 از نقاط قوت این بازی است و ایرادی و یا نقصی در آن وجود ندارد.
گزینه جدید دیگری که در این شماره اضافه شده است ، امکان داد و ستد و تجارت با دیگران است.شما در طول بازی وقتی موجودی را از پا در می آورید ، آیتمی به رنگ های مختلف از او به زمین میفتد، اگر آیتم به رنگ قرمز باشد به منزله مهمات ، سبز به معنای مواد شفا دهنده و آبی به منزله پول است. در طول بازی افرادی وجود دارند که شما میتونید با پولی که بدست آوردید ، از آنها اقلام مورد نیاز خود اعم از انواع سلاح ، مهمات ، آیتم های سلامتی ، خوراکی از جمله ماهی و... را بخرید. از امکانات دیگری که در این قسمت گنجانده شده ، خرید نقشه گنج که مکان اشیاء قیمتی در دهکده را به شما نشان خواهد داد ، زیاد کردن ظرفیت ذخیره سازی بدین معنا که شما قادر خواهید بود سلاح های بیشتری را با خود حمل کنید و منو ای به نامTune-up که شما قادر خواهید بود قدرت شلیک ، سرعت شلیک ، ظرفیت و سرعت پر کردن خشاب خود را بالا ببرید. از تفنگ های موجود در این بازی می شود به کلت 9mm ، شاتگان ، هفت تیر اتوماتیک ، کالیبر 223 ، یک تفنگ دستی قوی که قادر است دو دشمن را در یه لحظه نابود کند، پرتاب گر موشک و نارنجک اشاره کرد. شما قادر خواهید بود تمام این سلاح ها را ترفیع دهید ، از جمله میتوانید یک صدا خفه کن برای کلت خود بخرید یا دوربین هدف دار برای تفنگ خود خریداری کنید. کپکام تمام این امکانات را برای بهبود بازی انجام داده اما از معما های جالب بازی چشم پوشی نکرده و شما برای پیشروی در بازی مجبور به حل معماهای مختلف از ساده تا سخت خواهید بود. به عنوان مثال در جایی شما با یک در بسته روبرو خواهید شد که برای بازی کردن آن احتیاج به دو نیمه ، یک نشان خواهید داشت. برای یافتن آن دو نیمه نیز شما باید معماهای مختلفی را حل کنید ، از جمله یافتن یک شماره در روی یک قبر در قبرستان که این معما ها مثل همیشه به جذاب کردن بازی کمک زیادی میکنند.
از معماهای جالب بازی که بگذریم رزیدنت اویل 4 دارای حرکات و عناصر جدیدی نیز می باشد که با فشردن دکمه های مختلی که در صفحه بازی نمایش داده میشود شما قادر خواهید بود این کارها را انجام دهید، مانند جاخالی دادن ، بالارفتن از نردبان ، انداختن نردبان ، پرتاب کردن خود به هر طرف که اصول کار مانند بازی شنمو شرکت سگا است. مثلاً در جایی از بازی وقتی شما تحت تعقیب موجودی هستید ، دکمه های مختلفی در پایین صحنه ، نمایش داده میشود که شما باید به سرعت آنها را فشار دهید تا بتوانید از آن قسمت جان سالم به در ببرید همچنین این حالت در مبارزه با غول های بازی بسیار کارآمد است. مثلاً وقتی غولی شما را گرفته و قصد کشتن شما را دارد ،باید مرتبا دکمه اکشن را بزنید تا از دست او خلاص شوید. از دیگر نکات جالب بازی مبارزه با غول ها است که کپکام توجه ویژه ای به این قسمت داشته و شما در بازی با غول های مختلفی رو به رو خواهید شد اعم از یک مرد کچل یا غولی که در آب است و شما باید سوار بر قایق او را از پا در آورید. اما هر چه که در بازی پیشروی کنید کارهای جدید تری نیز یاد خواهید گرفت مثلاً در جایی از بازی موجوداتی هستند که به طرف شما چاقو پرت میکنند و شما میتوانید به چاقوها شلیک کرده و باعثبازگشت آنها به سوی دشمن شوید. همچنین وقتی دشمن شما را میگیرد و قصد ضربه زدن به قسمت های مختلف بدن شما را دارد شما قادر خواهید بود با لگد یا مشت به او ضربه بزنید و خود را از دست او رها کنید. از نکات خیلی جالب بازی قابلیت شنا کردن لیون است که در این مورد کپکام ، نیم نگاهی به بازی سان آندریاس شرکت راک استار داشته است. همچنین وقتی شما آسیب میبینید باید خود را مداوا کنید که این کار با اسپری و گیاهان دارویی یا آیتم هایی که در طول بازی پیدا میکنید ، امکان پذیر است درست همانند بازی متال گیر 3 شرکت کنامی وقتی شما یک گیاه زرد را با سبز قاطی میکنید نه تنها باعث مداوا شده بلکه ظرفیت جان شما را هم بهبود میبخشد.

باز هم باید گفت بدون شک رزیدنت اویل 4 یکی از بزرگترین بازیهای سال 2005 خواهد بود ، گرافیک بازی با اینکه هنوز تکمیل نشده اما یکی از بهترین و تحسین برانگیز ترین بازیهای تاریخ تاکنون خواهد بود. دهکده و محیط اطراف با تمام جزئیات و به طور کامل به تصویر کشیده شده است. جنگل ها و رودخانه با زیبایی هرچه تمام تر طراحی شده و یک جو ترس و اضطراب را به بازیکن القا میکند. شما وقتی داخل دریاچه هستید ، قادر خواهید بود حرکت ماهیها در آب را مشاهده کنید. افکت انفجار و آتش سوزی کاملا طبیعی ایجاد شده اند. شخصیت لیون عالی طراحی شده به طوری که کوچکترین چند ضلعی در بدن او مشاهده نخواهید کرد . دموهای بازی از جنس خود بازی هستند درست مانند متال گیر اما اشک شما را در خواهد آورد وقتی به مشاهده آنها بنشینید.در مورد موزیک بازی ، اکثر قسمت های بازی در سکوت کامل انجام میشود و شما به جز حرکت پاهای لیون یا اهالی دهکده صدای دیگری نمیشنوید ، اما یکدفعه صداهایی به گوش میرسد که قلب شما را از جای در می آورد. فرض کنید در یک دهکده قدیمی دارید راه میرید هیچ صدایی به جز صدای پای خود و وزش باد نمیشنوید ، در یک آن صدایی ناهنجار شنیده میشود ، شما چه احساسی خواهید داشت؟ پس اگر ناراحتی قلبی دارید به فکر انجام این بازی نباشید چون کپکام اعلام کرده است شما با ترسناک ترین اویل تاریخ مواجه خواهید بود.اما همین موزیک بازی در صحنه هایی که تعقیب و گریز وجود دارد به صورت ریتم تند در آمده و هیجان و دلهره خاصی به بازیکن میبخشد. از نظر صدای بازی نکته جالب این است که مردم دهکده به زبان اسپانیایی صحبت میکنند مثلاً در جایی صدایی به گوش میرسد به این مضمون: "ته وا ماتر" یعنی من تو را خواهم کشت ، در واقع بازی کردن رزیدن اویل 4 به نوعی همانند رفتن به کلاس زبان اسپانیایی است. به هر حال اینها تمام مواردی بود که تاکنون از اویل 4 فاش شده است ، این بازی در ژانویه 2005 برای پلی استیشن 2 به بازار عرضه شد و خانه ها را به اسارت خود در  آورد. اویل 4 از همه نظر یک بازی کامل است و ایرادی بر آن جایز نیست.
 
+ نوشته شده در  شنبه 87/6/9ساعت 3:55 عصر  توسط ehsan saberian |  نظر
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
ehsan saberian
این وبلاگ مخصوص نقدوبررسی پیشنمایش و کدورمز بازی ها می باشد

پیوندهای روزانه
رمزمره نویسی [355]
بازی [377]
[آرشیو(2)]
نوشته های پیشین
رمزبازی gta ivبرایxbox360
رمزبازیgta5برایps2
رمز بازی need for speed carbon برای ps2
رمز بازی:GUITAR HERO 2 برای xbox360
رمزGTA IV برای PS3
رمز بازی:LOST PLANET برای xbox360
رمز بازی سیمز ۲ برای ps2
رمز های بازی GTA:vice city stories برای ps2
مقایسه ps3 و xbox360
خنده دار
معرفی mafia2
نقد بازی Rule of Rose
نقد و نگاهی به بازی Smack Down VS Raw 2008
نقد بازی MASS effect
نقد بازی gta iv
نقد بازی Final Fantasy XII
نقد بازی Kane & Lynch
نقد بازی استراتژی Caesar Iv
نقد بازیBrothers In Arms
نقد بازیresitance Fall Of Man
نقد بازی Darkness
نقد بازی Bully
نقد Assassins Creed
نقد hitman blood money
نقد و بررسی بازی GTA 5 : San Andreas
نقد بازی Prince of Persia: The Two Thrones
نقد و بررسی بازی Call Of Duty 4
نقد بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion
نقد و برسی بازی tmnt
نقد کوتاه F.E.A.R:Extraction Point
نقد بازی Company of Heroes
نقد بازی Medal Of Honor Airborne
نقد بازی Half-Life 2: Episode One
نقد بازی Jade Empire: Special Edition
نقد Dark Messiah of Might & Magic
نقد و بررسی بازی Tom Clancys Rainbow Six: Vegas 2
نقد بازی Scarface : The World is Yours
نقد بازی Pro Evolution Soccer 2008
نقد بازی S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
مقایسه Prince of Persian وGod of War
نقد و بررسی بازی Command & Conquer 3: Tiberium Wars
نقد و بررسی بازی Turning Point: Fall of Liberty
نقد و بررسی بازی doom 3
نقد و بررسی بازی crysis
نقد بازی devil may cry 4
نقد بازی nfs:carbon
نقد بازی Lost Planet
نقد و بررسی Call Of Duty 4
نقد و بررسی بازی Resident Evil 4
بازی های برتر Xbox 360 و Ps3
نقد بازی Ghost Recon
نقد بازی God of War2
نقد بازی god hand
نقد بازی Gears of War
نقد بازی driver4
نقد بازی the god father
نقد و بررسی بازی need for speed pro street
نقد بازی Okami
نقد و بررسی ‌BaterField:Bad Company
نقد و بررسی بازی Race Driver GRID
نقد بازی mercenaries2:world in flames
نقد بازی spider man 3
نقد بازی sims3
نقد و بررسی بازی Uncharted Drakes Fortune
نقد بازی Resident Evil5
نقد و داستان بازی Prince OF Persia 4
پیشنمایش بازی Legendary
کشتی کج باز ها کلیک کنند
ماشین های جدید
نقد بازی fallout 3
call of duty modern warfar 2 پیشنمایش بازی
نقد بازی FAR CRY 2
نقد بازی Assassin's Creed 2
آرشیو موضوعی
بازی .

494606: کل بازدیدها -

2: بازدیدهای امروز -

27: بازدیدهای دیروز -

 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM